Høje varelagre og mindre købelyst kan mærkes hos distributionsvirksomheden Witt i Gødstrup. Netop offentliggjorte regnskabstal viser en omsætning på 695 mio. og et resultat på 18 mio. efter skat. En nedgang på 33% i omsætning i forhold til sidste år. Men det er ikke så ringe endda…
Witt blev i 2022 ramt af flere udefrakommende udfordringer, som bremsede væksten. Høje varelagre hos forhandlerne kombineret med en generel nedgang i købelysten hos forbrugerne gav en slags dobbelt negativ effekt for virksomheden. Høje fragtomkostninger og valutakurser spillede også en stor rolle i 2022-regnskabet, fordi varerne landede i Norden til højere kostpriser end forventet. Desuden var der stadig udfordringer med leveringen af visse komponenter fra fabrikkerne.
Fastholdelse af medarbejdere og øget investering
Til gengæld blev 2022 året, hvor Witt tog hul på en verdensomspændende eksportrejse med deres egne revolutionerende pizzaovne med roterende sten, der sørger for en ensartet, sprød bagning og dobbeltbrænder, der holder på varmen og lynhurtigt bager pizza efter pizza.
Ligeledes blev der lavet nogle strategiske opkøb i en række selskaber og samarbejdspartnere. Det drejer sig om virksomhederne Membantu, byKlipKlap, exs nordic samt CookPerfect.
”Trods nedgang i markedet har vi valgt at holde fast på vores gode medarbejdere og i nogen tilfælde ansætte flere. Desuden har vi valgt at investere i nyt IT-system, større lagerkapacitet samt nye forretningsområder. Det, tror vi, giver værdi på den lange bane”, udtaler Claus Tange, administrerende direktør hos Witt.
Som spydspids for deres madkoncept åbnede Witt en highend-gourmet restaurant i maj 2022. I en spektakulær Dome og med håndplukket personale er ’Restaurant domæne’ kommet ualmindeligt godt fra start med mange flotte anmeldelser samt optagelse i den eksklusive ’White Guide Danmark’.
Et nyt, eksklusivt træningscenter så også dagens lys i Gødstrup. WittSTUDIO er et anderledes fitnesscenter bemandet med fysioterapeuter og personlige trænere, som med afsæt i videnskaben har fokus på modstandstræning. WittSTUDIO skal både være med til at sikre medarbejdernes trivsel samt fungere som ’living showroom’ for Witts forskellige sportsbrands.
Væksten styrkes
Selvom markedet generelt er ramt af manglende købelyst, ser man hos Witt lyst på 2023. Det er stadig Witts produkter, forbrugerne efterspørger, og de strategiske virksomhedsopkøb skal gerne bidrage til væksten de kommende år.
”Vi ser positivt på 2023 både i forhold til et mere stabilt vareflow hos vores forhandlere, men også fordi vi forventer os meget af vores nye brands Membantu, byKlipKlap, Cookperfect og ikke mindst Witt ETNA Pizzaovne, der for alvor sætter gang i Witts internationalisering med kunder i hele Europa – og ikke mindst udenfor Europa,” fortæller Claus Tange.
Som led i vækstplanerne og den øgede fokus på internationalisering har Witt etableret datterselskaber i både Baltikum og USA. For at sikre leveringshastighed på de nye markeder har Witt ligeledes etableret lagerfaciliteter i både North Carolina, Californien samt i Letland. Witt er ikke længere kun et nordisk distributionshus, men har for alvor bevæget sig ud på verdensmarkedet og etableret sig som et internationalt brand house.